Ruter EL-byferge
De nye ladetårnene for Nesoddbåten og Øybåtene gjennom design har klart å stedsforankre en ny type urban infrastruktur som mange steder ellers i verden ikke vies slik oppmerksomhet.
Målet har vært gjennom design å kunne fortelle om hvordan ladepluggen i funksjon og program er i arbeid på lag med naturen. På et tett trafikkert sted midt i Oslo sentrum har det vært et mål å innpasse en stor, i utgangspunktet «stygg» elektrisk maskin og samtidig med optimisme og glød bygge miljøvennlig og utforme i monomaterialer skrudd sammen og planlagt for ombruk og videreproduksjon. Ladepluggens designkonsept skulle og kunne ligge til grunn for utforming av øvrig ladeinfrastruktur i Pipervika. Konseptet har vist seg å holde mål så langt, for Ladetårn nr. 2 er allerede under produksjon.
De største bymessige inngrepene ved elektrisk fergedrift er etablering av den strømførende tilkoblingsenheten mellom ferge og land, det såkalte ladetårnet. Ruter’s første elektriske ferge ble Nesoddbåten ved Tingvallakaia, Aker Brygge.
Videre ligger nå designkonseptet til grunn for videre utvikling av øvrige ladeinfrastrukturer i Pipervika/Rådhusplassen, som igjen vil gi området et helhetlig og ens formuttrykk.
Byggesystemet
Fordi byggesystem for formgivning av ladeplugger er basert på bruk av monomaterialer, kan strukturene også lett flyttes, ombrukes og resirkuleres noe som er en viktig effekt innenfor et felt der det er rask utvikling.
Byggesystemet er basert på prefabrikasjon montasje og med utstyr og materialer som lett kan demonteres og remonteres.
kunde: Ruter
sted: Rådhusbryggen, Oslo
illustrasjoner: Magnus Bratfoss
crew: Jonathan Graham, Magnus Bratfoss, Rebekka Bondesen, Magne Magler Wiggen