Havnepromenaden
Oslos sjøfront står foran en omfattende byutvikling med frigjøring av tidligere havnearealer og transportområder til nye formål. På bakgrunn av dette vedtok Oslo bystyre i 2008 Fjordbyplanen.
Et av de bærende elementene i Fjordbyen skal være en bred havnepromenade langs hele fjordbyen.
Det har inntil i dag vært mulig å gå korte turer langs vannet på ulike delstrekninger, men det har vært vanskelig å finne en sammenhengende rute mellom disse.
Havnepromenaden handler om å etablere midlertidige fysiske tiltak som synliggjør, leder og viser vei og informerer om hovedstadens sjøfront. De midlertidige tiltakene skal være med på å gjøre Havnepromenaden tilgjengelig i en tidlig etableringsfase.
Siden 2010 har en tverretatlig arbeidsgruppe bestående av Oslo Havn KF, Eiendoms- og byfornyelsesetaten, Kulturetaten, Byantikvaren, Plan- og bygningsetaten og Bymiljøetaten, arbeidet med å koordinere og tilrettelegge for etablering av Havnepromenaden.
I 2014 vant GRID design, Bjørbekk&Lindheim, MMW og Halogen konkurransen om prosjektledelsen og koordineringsansvaret for en totalleveranse som omfatter planlegging, prosjektering, produksjon, levering og utplassering av ovennevnte tiltak.
Gruppens arbeid er et prosjekt om byutvikling og identitet uttrykt gjennom arkitektur, landskapsgrep, grafisk design og tegneserien om Krüger og Krogh. Med fokus på sjøfronten slik den fremsto på 1960-tallet viser prosjektet hvilke enorme endringer havna, byen og samfunnet har vært gjennom. I tillegg peker prosjektet fremover og viser noe av utviklingen vi fremdeles står ovenfor i dette 9km lange området.
60-tallet - McLeans revolusjon traff Oslo
I 1955 tok tidligere lastebileier Malcom McLean sammen med ingeniør Keith Tantlinger, begge fra USA, ut patent på et verktøy som skulle komme til å bety mye for at Oslo i dag kan åpne en 9 km lang havnepromenade.
Oppfinnelsen har åpnet for at vi i Oslo kan klare oss uten en tradisjonell havn. Og ikke nok med det; - Den beskjedne lille boksen, har faktisk også gjort det mulig for Oslo og klare seg helt uten egen industri.
Overgangen fra stykkgodslossing og mellomlagring i havneskur til containerfrakt ble introdusert i Oslo på 60-tallet. Ingen kunne da forutsi hvilke betydning containeren ville få for byutviklingen. Ser vi tilbake, så kan man i dag nærmeste sammenligne kassa med en form for «bytransformasjonsmaskin». Og denne «maskinen», har på ganske få år totalt forandret Oslohavn fra slik vi kjente den med lossing og industri. Noen vil si at det har vært til det bedre, andre vil gruble på om dette var det beste som kunne skje.
Vi kan like det eller ei, sikkert er det nå i alle fall at vi i 2015, er denne enkle kassa i stål, stor takk skyldig for at alle og enhver nå fritt kan ferdes langs kaia og i alle havneområder. Endelig er det tilgjengelig dette ramsalte og glitrende byrommet, som tidligere bare var forbeholdt industriarbeidere, gamle sjøulker og vaktbikkjer.
Sommer’n 2015 takker hele Oslo McLean og Tantlinger for hjelpen med å rydde plass til Havnepromenaden. Containeren deres har vi vippet opp og den bærer fortellinger om den gang Oslo både var en levende industriby og en yrende havn.
Med på reisen i tid har vi spesialagentene Krüger & Krogh som tar oss tilbake til 60-tallet, da man bare kunne ane forandringene som skulle treffe vår «skjøre skute» - Gode, gamle Oslo Havn!
Krüger & Krogh
På 60-tallet gjennomgikk verden, Norge og ikke minst Oslo havn store omveltninger. Det hele ble tett oppfulgt av blant annet AFMA (efteretningens Avsnitt For Mellemliggende Anliggender). Illustrasjonene langs Havnepromenaden viser spesialetterforskerne Krüger & Krogh på ulike oppdrag i havneområdet.
Det var først og fremst gjennom havna at Oslo var knyttet til den store verden. Og der ute var det våpen- og romkappløp, Vietnamkrig, ungdomsopprør og stadig nye, ufattelige teknologiske nyvinninger. Skip kom og gikk ustanselig, ofte under eksotiske flagg, og med ikke mindre eksotisk last og mannskap. Hva skjulte seg egentlig i bunnen av lasterommene? Hva var den skyggen som arbeiderne på Akers Mek. hadde observert i sjøen? Kunne det være at noen av passasjerne på Amerikabåten reiste under falskt navn? Hva med skikkelsen øverst i Oslokrana?
Ingen kjente havna bedre enn verftsarbeiderne og byens løse fugler, som gjerne holdt til her nede. Derfor var det ofte hit AFMAs etterforskerne kom for å få svar. Men til tross for iherdig etterforskning og observasjon, har havna beholdt flere hemmeligheter enn den har gitt fra seg.
kunde: Oslo Kommune
sted: Frognerkilen til Kongshavn - 9 km, Oslo
foto: Nils Petter Dale, Rebekka Bondesen
crew: Sindre Østereng, Rebekka Bondesen, Maiken Seglem, Linn Rafdal, Hallstein Guthu, Jan Godzimirski, Magne Magler Wiggen
Link: Havnepromenaden i Oslo statusrapport om utviklingsarbeidet 2017 https://issuu.com/mmwarkitekter/docs/havnepromenaden_i_oslo_-_statusrapp
Samarbeidspartnere:
Bjørbekk & Lindheim
MMW
Halogen
Grid Design
Oslo kommune, Bymiljøetaten